Jump to content
Byutvikling | 30/09/25

Hotelldirektøren som vil gjøre Ramsalt til byens stolthet

Han har så vidt rukket å finne rytmen i resepsjonslydene før han oppsummerer starten i Bodø. Og beskriver en by som åpner dørene og hilser før du rekker å ta av jakka.

Yngve Rodal lobby
Ny direktør, samme glød. Yngve Skog Rodal skal bygge videre på fundamentet lagt ned av tidligere hotelldirektør Kine Willumsen. Med samme standard for kvalitet, stolthet og lagånd. (Foto: Christine Karijord)

Yngve Skog Rodal er på plass i Bodø og Quality Hotel Ramsalt. Med erfaring fra hele norskekysten, og en tydelig visjon for fremtiden, setter han kursen mot 2026.

– Jeg har blitt tatt imot som om jeg alltid har hørt hjemme her. Det gjør noe med deg, sier han, og lar blikket gli ut mot hotellobbyen.

Ved bordenden sitter Morten Jakhelln, eier og styremedlem, like opptatt av menneskene som av kvadratmeterne. Han som har fulgt hotellet fra en idé på tegnebrettet til et bankende byhjerte. For han betyr direktørskiftet mer enn en tittel på døra. 

– Vi er glade for å ha Yngve på plass. Han ser helheten og har en varme som smitter, sier han, og lar ordene henge i lufta et øyeblikk før samtalen ruller videre.

Yngve Rodal ramsaltbrygga
Når han ikke står midt i hotellgangen, er det familien på fire som gir balanse i hverdagen til Yngve Skog Rodal. Kona leder familieselskapet Norengros, og sammen har de valgt å slå rot i Bodø. (Foto: Christine Karijord

Logistikk, flyt og kultursjokk

Historien til Yngve starter på øya Frei utenfor Kristiansund. Han ler når han forteller om barndomsdrømmen som ikke handlet om å kjøre søppelbil, men om å stå bakpå. Kanskje var det begynnelsen på logistikksansen og gleden ved å få ting til å flyte. I 1989 kom han som lærling til Hotel Continental i Oslo, en overgang han beskriver som et kultursjokk som gjorde ham raskt voksen. 

– Fra en liten øy til Theaterkafeen. Det var som å bytte språk på et døgn, men jeg lærte fort, smiler han.

Siden ble det cruise, år etter år i Hurtigruten, med ansvar for mat og drikke på elleve skip, og etter hvert prosjektledelse for nye fartøy som Roald Amundsen og Fridtjof Nansen. 

Og han har sett hva et godt vertskap kan bety for en kystby, og hvordan et reiselivsprodukt blir til gull når mange jobber i samme retning. 

– Jeg har vært så mange steder at jeg nesten har fått kysten under huden. Den erfaringen vil jeg bruke her i Bodø, sier Yngve.

- Når folk er stolte 

Planene for Ramsalt hviler ikke bare på rutiner og budsjetter. De hviler på et lag. Derfor har Yngve har startet med det enkle, men avgjørende. Det å sette seg ned med hver enkelt ansatt, lytte og gjøre folk trygge. 

– Hotellet kan være så fint du vil, men uten de rette menneskene blir det aldri bra. Når folk er stolte, merker gjestene det med én gang.

Mat og møteplasser blir en del av signaturen. Han snakker varmt om hverdagskvalitet, den som ikke roper høyt, men som er pålitelig, raus og jevn. Om pergolaen mot kaia som skal få enda mer liv, og selve huset som skal puste med byen. 

– Vi skal levere godt hver eneste dag. Og vi skal skape steder der folk faktisk møtes – på ordentlig, sier Yngve.

Utenfor vinduene bygger byen videre på sin nye sjøfront i Ramsalt. Yngve har sett havner i hele Norge, men stopper opp når han beskriver innseilingen til Bodø med alt som nå reiser seg langs kaikanten. 

– Det dere har fått til her, er modig og visjonært. Det løfter hele førsteinntrykket av byen.

Morten nikker. For ham var hotellet et nødvendig hjerteslag i den nye bydelen. Uten mennesker er det ingen puls, og uten puls dør gode prosjekter. Eierskapet handler derfor om mer enn mur og metall. 

– Vår jobb er å legge til rette. Vi investerer og justerer underveis, men det er menneskene i huset som skaper stolthet. Det er derfor vi er så opptatt av laget, sier Morten.

Yngve Rodal og Morten jakhelln
Med Quality Hotel Ramsalt i ryggen og havet foran seg – Yngve Skog Rodal og Morten Jakhelln på kaia der Bodøs nye møteplass vokser fram. (Foto: Christine Karijord)

Et tydelig mål

Samtalen sklir over i konkrete ambisjoner. Det er satt et tydelig mål som alle kan peke på. I 2026 vil de at Quality Hotel Ramsalt skal bli kåret til årets hotell i Strawberry-kjeden. Yngve smiler når han sier det, som om det allerede ligger i måten folk går i gangene på. 

– Hele huset står bak. Vi har bestemt oss. 

Målet handler likevel om mer enn en plakett på veggen. De to ser for seg et hotell som fortsetter å invitere byens egne like mye som tilreisende, et sted som blir en naturlig møteplass før konserter, etter jobb og i helger. 

– Vi vil at bodøværinger skal kjenne at dette er deres hus, og at gjester reiser herfra og tar med seg «det var Ramsalt – det MÅ du oppleve.»

De snakker om samarbeid som en grunnmur. Festivaler og konsertliv. Sauna- og badeanlegget i havnebassenget. Aktører som Rampen som drar i samme retning. Byens natur som står klar rett utenfor døra. 

– Bodø har et momentum nå. Vi har kulturhovedstads-erfaringen i ryggen, og vi har et område som fortsatt er i vekst. Jeg har kommet til et godt drevet hotell, så nå handler det om å ta arven som Kine Willumsen har lagt igjen videre, bruke det riktig og bygge stein på stein. Vi er faktisk veldig like som typer – glade i fart, spenning, mennesker og utvikling, smiler Yngve.

Morten holder på bildet av hotellet. Og ser for seg nye prosjekter og funksjoner som fortsetter å løfte helheten, ikke mer av det samme, men tilskudd som gjør opplevelsen i Ramsalt enda mer komplett. 

– Flere møteplasser, bedre flyt mellom husene, kanskje en overgang over Sjøgata som syr alt tettere sammen. Vi sikter høyt fordi Bodø fortjener det, sier Morten. 

Yngve Rodal portrett 1
Med glimt i øyet, sans for mennesker og en smittende energi, vil Yngve Skog Rodal fortsette reisen mot å gjøre Quality Hotel Ramsalt til et levende hus der byen samles og gjestene aldri vil glemme oppholdet. (Foto: Christine Karijord)

Hjerte i driften

Det er lett å høre at Yngve har hjertet i driften. Han beskriver hotell som ferskvare – det du ikke solgte i går, får du ikke solgt i dag. At det krever nærvær, tempo og presisjon. 

Han henter igjen barndomsbildet fra søppelbilplanken og ler. 

– Logistikk ligger i bunnen. Gjestene skal ha en sømløs opplevelse, og vi skal gjøre det enkelt å bruke døgnet, sier Yngve.

Mellom han og Morten ligger en tydelig og felles forståelse for hva som skaper merverdi. At det er ikke ett grep som gjør susen, men mange små justeringer som peker samme vei. Bedrifter som tar julebord i huset får lyst til å bli litt lenger når stemningen i lobbyen skifter til kveldsmodus. En saksofonist i trappa kan være forskjellen på at kvelden varer en time til. 

– Det er summen av detaljer som får folk til å bli og komme igjen. Og slik blir også ambisjonen mer enn et tall i en plan, sier Yngve.

Han og Morten snakker om minner som reiser videre i folks bagasje, om historier som fortelles når de kommer hjem. 

– Det er jo det som er gøy. Vi selger ikke bare senger. Vi gir folk en historie, sier Yngve.

Morten lar det bli dagens siste punktum. 

– Når stolthet, gjestfrihet og samarbeid trekker i samme retning, løfter vi både hotellet, Ramsalt, byen og regionen. Vi må slutte å knive lokalt og heller tenke større, som én samlet destinasjon. Får vi til det, kan Salten bli like slagkraftig som Helgeland. Når vi står sammen, har vi kraften som trengs. Da blir Bodø og Salten et reisemål folk velger, igjen og igjen, avslutter han.

Fakta om Yngve Skog Rodal:

  • Oppvokst på Frei utenfor Kristiansund.
  • Startet karrieren som servitørlærling på Hotel Continental i 1989.
  • Har jobbet på cruise, hatt over tyve år i Hurtigruten med ansvar for drift og mat og drikke, og ledet nybyggprosjekter som Roald Amundsen og Fridtjof Nansen.
  • Var prosjektleder og hotelldirektør på Stokmarknes før han kom til Bodø.
  • Ny direktør ved Quality Hotel Ramsalt.
  • Drømte som liten om å stå bakpå en søppelbil – og har siden hatt et varmt forhold til alt som får logistikken til å flyte.